sâmbătă, 19 iulie 2008

drepturile romului din romania

Nu stiu daca e un caz izolat dar constat, intr-un articol din telegraf "Proiecte PHARE pentru romi" ca nici macar al doilea r nu mai apare. Incet, incet se impune termenul de rom din romania. Parca s-au prostit toti si nu stiu ce sa mai faca sa le sufle in fund tiganilor. Bani europeni pentru locuinte, pentru integrare sociala, pentru scolarizare... toate pentru "rromi". Ma gandesc ca cel putin in Constanta, unde sunt o gramada de etnii convietuind in mod pasnic, ar putea exista programe si pentru turci, tatari, lipoveni, maghiari... Dar nu, sunt doar pentru tigani.
Imi place sa cred ca nu sunt rasista. Tupeul insa ma calca pe nervi. Tupeul celui care imi intra noaptea in curte sa fure, tupeul celor care imi bat copiii sa le fure jucariile sau alte obiecte, tupeul celui care se baga in sufletul meu in autobuz sa imi ceara bani... E vina mea ca sunt tigani? E vina mea ca nu suport furtul, talharia si cersetoria si implicit pe cei care le practica?
Si totusi noi sprijinim tiganii. Dorim sa-i integram, reintegram, sa le dam locuinte si locuri de munca... Ma indoiesc serios ca vor munci dar trebuie sa incercam. Ca asa vor europenii...
Romanii vor fi cam in 20-30 de ani o populatie minoritara. In general romanii au cam 1-2 copii, rar 3, si mai rar mai multi, in timp ce familiile de tigani (scuze, dar nu pot accepta termenul de rrom) incep sa procreeze de pe la 11-12 ani si pana pe la vreo 30 de ani au ograda plina.
Datele statistice spun ca nu ar fi prea multi dar datele observate de fiecare dintre noi nu corespund statisticilor. La recensamantul din 2002, o prietena care lucra la un liceu mi-a spus ca aproape toti tiganii au fost trecuti ca apartinand unei alte etnii, chiar daca ei s-au declarat tigani. O parte au fost trecuti ca turci altii tatari... Foarte putini au ramas ca tigani.
Cred ca se incearca sa fim tinuti in necunostinta de cauza si sa ne trezim ca sunt egali sau chiar ne depasesc in numar...
Si atunci rom din romania va ilustra perfect situatia. Si poate ca ne vor gasi noua o alta denumire.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu